reklama

Prieskum verejnej domnienky od Median.sk

Voličské preferencie sa časom menia. Reagujú na vážnejšie slová a skutky politikov, ich popularitu, predvolebné sľuby, šnúry mítingov či medializované škandály. Ale ako si máme vysvetliť, že dve agentúry zverejnia diametrálne odlišné výsledky krátko po sebe? Zmenila sa verejná mienka tak výrazne za krátky čas, alebo sú agentúry vo svojich prieskumoch ozrutne nepresné? Dá sa im vôbec veriť? Dá sa vôbec veriť štatistike?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)
Obrázok blogu
(zdroj: shooty.sk (jún 2006))

Prieskum agentúry je vlastne akýmsi zrkadlom spoločnosti. Výsledok prieskumu nie je identický s verejnou mienkou samotnou, je len jej odrazom v zrkadle nastavenom agentúrou. Ak by sme chceli zrkadlo, čo ponúka absolútne verný a ostrý obraz, museli by sme sa opýtať všetkých oprávnených voličov. To je žiaľ časovo a finančne extrémne náročné. Takýto prieskum sa preto koná len raz za štyri roky a aj to na účet štátu. Dá sa však hocikedy nastaviť verejnej mienke zrkadlo zahmlené, v ktorom bude obraz mierne rozostrený. Je to síce za babku ale nemôže to robiť hocikto. Treba k tomu okrem tej babky aj filipa, precíznosť a silný charakter. Inak sa veľmi jednoducho stane, že zrkadlo bude nielen zahmlené ale aj pokrivené a obrazu v ňom bude okrem ostrosti chýbať aj vernosť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V krátkom časovom období uskutočnili tri renomované agentúry štyri prieskumy. Sú to štyri rozostrené obrazy takmer identickej verejnej mienky, ktoré sa ale navzájom výrazne podobajú. Ich prekrytím dostaneme obraz, ktorý som zverejnil v predposlednom stĺpci tabuľky. Pomedzi to zverejnila agentúra Median.sk obraz tej istej verejnej mienky, ktorý sa ale už na prvý pohľad líšil od oných štyroch. Verejná mienka tu má hruď a dvojkríž na nej o niečo viac nafúknuté. To sa dá ešte bez problémov pochopiť ako reflexia vlasteneckého zákona. Ak by sme ale mali nájsť päť rozdielov, spomenutá veľkosť hrudníka by bol ešte najmenším z nich.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

1.MVK2.Focus3.Polis4.TA3 (F)Priemer 1.-4.5.Median
Účasť v %73,966,864,170,568,831,4+31,1+ 9,4?
z počtu
1 0411 077
1 2801 040
1 495respond.
v období 
22.2.–1.3.2.–8.3.13.–16.3.7.–13.4.
1.–28.3.
Smer-SD37,138,438,036,837,644,0(%)
SDKÚ-DS12,814,312,713,413,313,1(%)
KDH12,79,713,48,611,113,1(%)
SNS4,96,35,28,66,37,0(%)
ĽS-HZDS6,65,44,45,45,56,1(%)
SMK6,05,25,95,15,63,9(%)
Most-Híd5,26,96,75,16,02,3(%)
SaS9,28,68,011,59,34,3(%)

Ako prvé by do očú udrela asi veľkosť úst, pažeráka, žalúdka, žlčníka a vôbec celej tráviacej sústavy. Všetko z menovaného je v tomto obraze natiahnuté Smerom do šírky, výšky a hĺbky takmer o pätinu. Výrazný rozdiel je aj v dolnej časti obrazu a síce vo veťkosti chodidiel. Kým členky sú scvrknuté na čosi vyše dvoch tretín, klenba skrátená hádam na tretinu. Na záver si nemožno nevšimnúť ani nie polovičné čelo, keďže všetky posledné obrazy milej, i keď nie veľmi fešnej verejnej mienky ho mali... ako to povedať férovo... neprehliadnuteľne vysoké.

Všetko teda nasvedčuje tomu, že agentúra Median.sk nám cez tlačové agentúry a nekritický verklík médii (česť výnimkám) nedávno ponúkla výrazne neostrý ak nie priam deformovaný obraz. Ak pripustíme, že zrkadlo Medianu bolo pokrivené, pravdepodobne sa tak stalo vďaka kombinácii týchto troch (viac či menej závažných) faktorov: nekonkrétnosť mapovanej situácie, sugestívnosť ankety či nedostatočná reprezentatívnosť vzorky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nekonkrétnosťou mám na mysli napríklad nejednoznačne definovanú otázku. Väčšinou je jej znenie v zmysle: Ak by sa voľby konali tento víkend... Účelom takto postavenej otázky je, pokúsiť sa osloveného prinútiť, aby teraz učinil rozhodnutie na základe aktuálneho stavu spoločnosti, vlastného vedomia a svedomia. Aby sa nestalo, že niekto odpovie zo zotrvačnosti tak ako by bol odpovedal pred pol rokom alebo nebodaj pred 4 rokmi v posledných voľbách. Pre názornosť uvádzam fiktívny príklad nie veľmi šťastne postavenej ankety.

1) Keby zajtra boli voľby do Národnej rady SR, zúčastnili by ste sa ich?

  • určite áno

  • skôr áno

  • skôr nie

  • určite nie

  • neviem

2) Pokiaľ by ste sa ich zúčastnili, akú stranu alebo hnutie by ste volili?

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • Smer-SD

  • KDH

  • SNS

  • ĽS-HZDS

  • SDKÚ-DS

  • SMK

  • SDĽ

  • Slobodné Fórum

  • ANO

  • SOP

  • Paliho Kapurková

  • Most-Híd

  • SaS

  • ...

U niekoho takto postavená anketa môže vyvolať pocit, že má zahlasovať aj keď sa vlastne vôbec nerozhodol, či vôbec pôjde voliť. Anketa ho k tomu nenúti keďže môže odpovedať aj niekde medzi áno a nie. Iný by zase v takejto ankete nehlasoval za nikoho, lebo zrovna zajtra má dôležitú služobnú cestu. I keď presne vie koho bude voliť vo voľbách. Za istých okolností môže byť problematické aj to, že v inej skutočnej ankete Medianu trvá zber odpovedí celý mesiac, a teda že časť voličov zachytia ovplyvnených nejakou novou spoločenskou klímou alebo fenoménom.

Sugestívnosť ankety nastáva vtedy, ak je odpoveď osloveného výraznejšie ovplyvnená anketárom či samotnou anketou. Problémom v onej ankete môžu byť napríklad sugestívne zoradené možnosti odpovede na druhú otázku, prípadne nebodaj sugestívnejší prístup zle vyškoleného anketára. Už vôbec si neviem predstaviť, akým smerom takto postavená anketa ovplyvní maďarsky hovoriaceho spoluobčana, ktorý nevie takmer vôbec po slovensky.

Zabezpečiť dostatočnú reprezentatívnosť vzorky je zo všetkého najťažšie. Treba zabezpečiť, aby relatívne malá vzorka, niečo vyše tisíc oslovených, proporcionálne verne reprezentovala všetkých občanov Slovenska, starších ako 18 rokov. Spomenuté deformácie obrazu verejnej mienky od Medianu naznačujú, že ich zrkadlo mohlo byť výraznejšie pokrivené a odchýlené od vzdelanejších ľudí smerom na vidiek, od mladších smerom k starším a od juhu smerom na sever. Príklad ukážkovo pokriveného zrkadla aj keď úplne iným smerom nájdete na Facebooku.

Nadôvažok sa pokúsim dodať svojim doterajším slovám ešte trochu váhy malou úvahou o miere ostrosti obrazu. Šikovní matematici tým určujú pravdepodobnú veľkosť chyby, ktorej sa dopustili. Čím väčšia je reprezeatívna vzorka tým menšia vychádza chyba, rozumej ostrejší obraz. Pri vzorkách rádovo tisíc respondentov sa pracuje s takzvaným 95 percentným intervalom spolahlivosti. Mnoho z nás sa mylne domnieva, že podľa agentúry Focus by voľby v druhý marcový týždeň dopadli veľmi blízko novinármi medializovaných čísel. V skutočnosti agentúra Focus tvrdí, že s 95 precentnou pravdepodobnosťou by boli výsledky prípadných volieb vrámci nimi vypočítaných intervalov spoľahlivosti.


2.Focus výsledky pre media

2.Focus 95% inter. spoľahlivosti

5.Median

Účasť v %

66,8


64,1

z počtu

1 077


1 495

v období 

2.–8.3.


1.–28.3.

Smer-SD

38,4

34,8 - 41,9

44,0

SDKÚ-DS

14,3

11,8 - 16,9

13,1

KDH

9,7

7,5 - 11,9

13,1

SNS

6,3

4,5 - 8,0

7,0

ĽS-HZDS

5,4

3,8 - 7,1

6,1

SMK

5,2

3,6 - 6,8

3,9

Most-Híd

6,9

5,0 - 8,7

2,3

SaS

8,6

6,5 - 10,6

4,3

Ak by sme si takéto 95 percentné intervaly spoľahlivosti vypočítali aj pre ostatné tri prieskumy (MVK, Polis a TA3 od Focusu), zistili by sme, že Median sa svojimi odhadmi pre strany Smer, SaS a Most nezmestí do žiadneho z intervalov zvyšných štyroch prieskumov. Inak povedané agentúry MVK, Focus a Polis sa zhodujú v tom, že agentúra Median.sk je v prípade marcových predvolebných preferencii Fica, Sulíka a Bugára riadne mimo.

Mark Twain bol veľkým popularizátorom teórie o troch druhoch klamstva: "Klamstvá, hrozné klamstvá a štatistika". V skutočnosti mal už vtedy na mysli klamstvá, hrozné klamstvá, manipuláciu a hrozne urobenú či zmanipulovanú štatistiku.

Nuž tak...

Martin Foto Potočný

Martin Foto Potočný

Bloger 
  • Počet článkov:  86
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Šport môžem vo všetkých jeho prevedeniach a vo všetkých jeho podobách, aj literatúru a dobrú hudbu. Rád diskutujem pri dobrom pive o komplexnosti histórie, o zakrivení priestoru a o tom, že jazyky a dialekty tvoria spojité zobrazenie definované na povrchu geoidu. Zoznam autorových rubrík:  ŠportČrevo slepô zapálenôCestovanieKultúraMýty bez legendyI taká je politikaSever proti JuhuZleužitá štatistika

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu