Svojim prvým odhadom politických preferencii sa nedávno na trh uviedla nová agentúra AVVM s.r.o. Zdôrazňujem slovo odhad, lebo títo páni inžinieri majú k serióznemu prieskumu ešte ďalekú cestu. Oni preferencie podľa všetkého neskúmajú a aktuálny stav ich nezaujíma. Miesto toho zrejme pracujú na ich vývoji. To je, zdá sa, takto pred voľbami lepšie platené.

V podobnom období merali politické nálady obyvateľstva aj tri na trhu známejšie agentúry Focus, MVK a Polis. V štvrtom stĺpci tabuľky prikladám priemer výsledkov oných troch renomovaných agentúr, pre lepšiu orientáciu. Minule som spomínal, že matematicky korektné je, ak sú výsledky uvedené formou tzv. 95-percentného intervalu spoľahlivosti. Tieto sa žial v správach pre média neuvádzajú. Tak napríklad agentúra Focus na základe prieskumu vykonaného v druhý aprílový týždeň tvrdí, že stranu Smer by v apríli volilo viac ako 33,3 a menej ako 40,3 percent obyvateľstva. Týmto tvrdením si je agentúra Focus istá na 95 percent.
Všetky tri menované renomované agentúry sa tak zhodujú na tom, že šanca Smeru získať v apríli menej ako 31,5 percenta bola veľmi malá. Menšia ako napríklad šanca, že pokrový hráč naslepo uhádne, akú kartu má na ruke jeho súper. V prospech AVVM hovorí, že robil prieskum ako posledný a Smer má už od januára klesajúci trend preferencii. Aj vďaka bujnejúcej kauze "pôžička Grékom" sa teoreticky už v májových prieskumoch môžeme dočkať toho, že oné tri agentúry takýto volebný výsledok Smeru tiež pripustia.
agentúra | 1) Focus | 2) MVK | 3) Polis | 4)Priemer | 5) AVVM | |
v dňoch | 7.-13. 4. | 16.-23. 4. | 24.-26. 4. | 3 renom. |
27.4.-6.5. | |
účasť/vzorka | 70,6%/1040 |
75,2%/1022 |
62,8%/924 | 79,2%/1061 | respondentov | |
Smer-SD | 36,8 | 35,1 | 36,2 | 36,0 | 31,4 | (v %) |
SDKÚ-DS | 13,4 | 11,7 | 13,8 | 13,0 | 16,1 | (v %) |
KDH | 8,6 | 11,4 | 13,2 | 11,1 | 12,1 | (v %) |
SaS | 11,5 | 11,6 | 9,2 | 10,8 | 9,4 | (v %) |
SNS | 8,6 | 6,2 | 5,3 | 6,7 | 5,5 | (v %) |
ĽS-HZDS | 5,4 | 5,2 | 4,0 | 4,9 | 4,7 | (v %) |
Most-Híd | 5,1 | 5,1 | 6,2 | 5,5 | 6,2 | (v %) |
SMK | 5,1 | 6,0 | 5,8 | 5,6 | 3,6 | (v %) |
SDĽ | 1,2 | 1,8 | 1,3 | 1,4 | 2,4 | (v %) |
AZEN | 0,2 | 0,4 | 0,5 | 0,4 | 3,1 | (v %) |
Podozrivá je ale bezprecedentne vysoká volebná účasť, nameraná v AVVM. To samo o sebe signalizuje, že s ich záhadnou metodikou nebude všetko v poriadku. Ak nahuckajú bezmála 80 percent ľudí, aby v ankete "imaginárne volili" nie veľmi to musí kopírovať odpovede povedzme 65 percent tých opýtaných, čo pôjdu voliť aj v skutočnosti.
Azda s tým môže súvisieť aj na prvý pohľad neuveriteľný 3-percentný zisk strany AZEN. Nové strany ako SDĽ a Nová Demokracia by mohli rozprávať, koľko to stojí práce a peňazí, prehupnúť sa čo i len nad jedno percento. Záhradník s Martinákovou by zase vedeli rozprávať o tom, že oné peniaze ešte vôbec žiaden výsledok nezaručujú. A tu ľaľa našli zrazu anketári AVVM z tisícky náhodne oslovených až 25 respondentov, ktorí by volili stranu AZEN. Stranu, o kotrej pred zverejnením tohoto prieskumu toľko smrteľníkov možno ani nepočulo.
Skúste si to sami. Vžite sa do role anketára a zožente 25 kladných odpovedí na otázku: "Volili by ste stranu Aliancia Za Európu Národov, kde lídrom je toho času poslanec NR SR pán Urbáni?" Čo ako sugestívne je táto otázka postavená (čo v originálnom prieskume AVVM snáď nebola), kladnú odpoveď dostanete vari len ako recesiu. Pokiaľ by ste ovšem nezavítali do bardejovského domu dôchodcov, kde mala strana nedávno predvolebný míting. Tam by ste našli hádam aj päť potenciálnych voličov. Vo Vranove nad Topľou možno ďalších päť. No a babka k babke, bude mať agentúra správne výsledky "výskumu" pre sponzora. No a ten hybaj s nimi do médii a na svoju webstránku.
Nuž tak...
Buďme ostražití a odlišujme agentúry zaoberajúce sa skúmaním verejnej mienky od tých, čo sa ju snažia vyvíjať, formovať či deformovať.