reklama

AVVM - Agentúra pre vytváranie verejnej mienky, s.r.o.

Svojim prvým odhadom politických preferencii sa nedávno na trh uviedla nová agentúra AVVM s.r.o. Zdôrazňujem slovo odhad, lebo títo páni inžinieri majú k serióznemu prieskumu ešte ďalekú cestu. Oni preferencie podľa všetkého neskúmajú a aktuálny stav ich nezaujíma. Miesto toho zrejme pracujú na ich vývoji. To je, zdá sa, takto pred voľbami lepšie platené.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)
Obrázok blogu

V podobnom období merali politické nálady obyvateľstva aj tri na trhu známejšie agentúry Focus, MVK a Polis. V štvrtom stĺpci tabuľky prikladám priemer výsledkov oných troch renomovaných agentúr, pre lepšiu orientáciu. Minule som spomínal, že matematicky korektné je, ak sú výsledky uvedené formou tzv. 95-percentného intervalu spoľahlivosti. Tieto sa žial v správach pre média neuvádzajú. Tak napríklad agentúra Focus na základe prieskumu vykonaného v druhý aprílový týždeň tvrdí, že stranu Smer by v apríli volilo viac ako 33,3 a menej ako 40,3 percent obyvateľstva. Týmto tvrdením si je agentúra Focus istá na 95 percent.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Všetky tri menované renomované agentúry sa tak zhodujú na tom, že šanca Smeru získať v apríli menej ako 31,5 percenta bola veľmi malá. Menšia ako napríklad šanca, že pokrový hráč naslepo uhádne, akú kartu má na ruke jeho súper. V prospech AVVM hovorí, že robil prieskum ako posledný a Smer má už od januára klesajúci trend preferencii. Aj vďaka bujnejúcej kauze "pôžička Grékom" sa teoreticky už v májových prieskumoch môžeme dočkať toho, že oné tri agentúry takýto volebný výsledok Smeru tiež pripustia.

agentúra

1) Focus

2) MVK

3) Polis

4)Priemer

5) AVVM


v dňoch

7.-13. 4.

16.-23. 4.

24.-26. 4.

3 renom.

27.4.-6.5.


účasť /vzorka

70,6% /1040

75,2%/1022

62,8% /924

79,2% /1061

respondentov

Smer-SD

36,8

35,1

36,2

36,0

31,4

(v %)

SDKÚ-DS

13,4

11,7

13,8

13,0

16,1

(v %)

KDH

8,6

11,4

13,2

11,1

12,1

(v %)

SaS

11,5

11,6

9,2

10,8

9,4

(v %)

SNS

8,6

6,2

5,3

6,7

5,5

(v %)

ĽS-HZDS

5,4

5,2

4,0

4,9

4,7

(v %)

Most-Híd

5,1

5,1

6,2

5,5

6,2

(v %)

SMK

5,1

6,0

5,8

5,6

3,6

(v %)

SDĽ

1,2

1,8

1,3

1,4

2,4

(v %)

AZEN

0,2

0,4

0,5

0,4

3,1

(v %)

Podozrivá je ale bezprecedentne vysoká volebná účasť, nameraná v AVVM. To samo o sebe signalizuje, že s ich záhadnou metodikou nebude všetko v poriadku. Ak nahuckajú bezmála 80 percent ľudí, aby v ankete "imaginárne volili" nie veľmi to musí kopírovať odpovede povedzme 65 percent tých opýtaných, čo pôjdu voliť aj v skutočnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Azda s tým môže súvisieť aj na prvý pohľad neuveriteľný 3-percentný zisk strany AZEN. Nové strany ako SDĽ a Nová Demokracia by mohli rozprávať, koľko to stojí práce a peňazí, prehupnúť sa čo i len nad jedno percento. Záhradník s Martinákovou by zase vedeli rozprávať o tom, že oné peniaze ešte vôbec žiaden výsledok nezaručujú. A tu ľaľa našli zrazu anketári AVVM z tisícky náhodne oslovených až 25 respondentov, ktorí by volili stranu AZEN. Stranu, o kotrej pred zverejnením tohoto prieskumu toľko smrteľníkov možno ani nepočulo.

Skúste si to sami. Vžite sa do role anketára a zožente 25 kladných odpovedí na otázku: "Volili by ste stranu Aliancia Za Európu Národov, kde lídrom je toho času poslanec NR SR pán Urbáni?" Čo ako sugestívne je táto otázka postavená (čo v originálnom prieskume AVVM snáď nebola), kladnú odpoveď dostanete vari len ako recesiu. Pokiaľ by ste ovšem nezavítali do bardejovského domu dôchodcov, kde mala strana nedávno predvolebný míting. Tam by ste našli hádam aj päť potenciálnych voličov. Vo Vranove nad Topľou možno ďalších päť. No a babka k babke, bude mať agentúra správne výsledky "výskumu" pre sponzora. No a ten hybaj s nimi do médii a na svoju webstránku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nuž tak...

Buďme ostražití a odlišujme agentúry zaoberajúce sa skúmaním verejnej mienky od tých, čo sa ju snažia vyvíjať, formovať či deformovať.

Áno ale čo nízke preferencie KDH od Focusu? (doplnené o 19:19)

Jeden zo vzácnych čitateľov napísal veľmi dobrú pripomienku: Výskum AVVM je podivný, ale nie je korektné, že ste nespomenuli ďalšie podozrivé výsledky - KDH: podľa Polisu má 13,2 zato podľa Focusu 8,6. To je rozdiel 4,6 percenta a takýto rozdiel je oproti rozdielu pri strane Smer o to neobvyklejší, že sa jedná o malú nameranú hodnotu. Absolútne súhlasím a pôvodne som aj mal v článku odstavec, ktorý sa tejto anomálii venoval. Neskôr som ho však vymazal, v záujme väčšej stručnosti a kompaktnosti článku. Môj laický pohľad je nasledovný. Preferencie KDH+SDKÚ+SaS treba vnímať ako prepojené nádoby (podobne ako SMK+Most). V tomto kontexte je dôležité si všimnúť, že Focus, MVK a Polis im v súčte pripisujú 33,5, 34,7 a 36,2 percent. To už sú rozdiely pohybujúce sa pod hranou štastickej významnosti. Preto som náchylný uveriť, že ich reprezentatívnosť vzorky a metodika je dostatočná na relatívne presné kvantifikovanie pravicového voliča v prvom priblížení. U niektorej z týchto agentúr však už nie dosť presná na to, aby zistila v akom pomere sa pravicový volič do oných troch nádob rozleje. Ktorá z agentúr odhaduje tento pomer najlepšie sa dozvieme asi až v deň volieb. Agentúra AVVM odhaduje tento súčet na 37,6 percent, čo je opäť v rozpore s agentúrami Focus a MVK, vzhľadom na to, že metodiku by mali mať s nimi podobnú. Respondent si vyberá z ponuky kandidujúcich strán. Jedine agentúra Polis má otvorenú otázku.
Ten istý a stále rovnako vzácny čitateľ pripísal aj tento postreh: Inak osobne si myslím, že daná chyba môže byť spôsobená aj neúmyselne, napríklad takáto divoká teória: AZEN je prvá v abecede - a ak rozdávali lístky so stranami v abecednom poradí, časť respondentov si mohla vybrať v náhlosti (alebo z recesie) prvý v poradí. Toto chovanie môže byť vo volebnách miestnostiach úplne iné, či už kvôli inému poradiu (podľa volebného čísla) ale aj kvôli inému myšlienkovému rozpoloženiu voliča vo volebnej miestnosti oproti prieskumu. Osobne s tým súhlasím, len trošičku inak. Viem si predstaviť, že istá časť respondentov by vďaka neprofesionálnemu prístupu anketára zvolila AZEN, SDKÚ či inú stranu namiesto odpovede "neviem" resp. "nechcem voliť". Rovnako dobre si viem predstaviť, že anketári naozaj len náhodou narazili na hlúčik ľudí vracajúcich sa z mítingu AZEN. Či úmyselne alebo nechtiac, agentúra AVVM nastavila v konečnom dôsledku našej spoločnosti krivé zrkadlo. Teraz už je len na pánoch inžinieroch, ako sa s tým budú vedieť vysporiadať. A ešte na pánoch novinároch, čo to celé sprostredkovali. Nuž tak...

Martin Foto Potočný

Martin Foto Potočný

Bloger 
  • Počet článkov:  86
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Šport môžem vo všetkých jeho prevedeniach a vo všetkých jeho podobách, aj literatúru a dobrú hudbu. Rád diskutujem pri dobrom pive o komplexnosti histórie, o zakrivení priestoru a o tom, že jazyky a dialekty tvoria spojité zobrazenie definované na povrchu geoidu. Zoznam autorových rubrík:  ŠportČrevo slepô zapálenôCestovanieKultúraMýty bez legendyI taká je politikaSever proti JuhuZleužitá štatistika

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu